Exkurze do Královopolských tunelů

07.06.2019

Včera a dnes probíhala akce "Kam kráčíš, Brno? Exkurze do Královopolských tunelů", které jsem se zúčastnil. Při exkurzi bylo zakázáno fotit, ale akce byla velice zajímavá, proto přikládám textový report. Fotografie jsou staženy z různých webů. Většina byla pořízena ještě při výstavbě.

Jako první se chci omluvit, pokud některé věci budu nazývat "laicky", protože neznám jejich přesné technické názvy. Stejně tak nejsem moc básník a raději bych fotil, ale to nebylo možné.

Sraz byl u velkého větracího komínu. Po krátkém úvodu jsme vstoupili do technologické části a prohlédli si naftový záložní zdroj. Jestli si pamatuji správně výkon, tak 400 kW pro zálohu nutného provozu. Záložní zdroj je zde pro případ výpadku 2 napájecích sítí. V případě, že vypadnou oba přívody, postará se o uzavření tunelu. Než naskočí záložní zdroj jsou zde záložní baterie. Servis a zkoušky se provádí velmi často. 1x za rok se vymění nafta v nádrži (550 l). Následně jsme sestoupili do -1 patra, kde se nachází jedna z mnohých elektrorozvoden a potom byl spuštěn jeden ze 4 velkých ventilátoru, který v případě požáru umí odvětrat tunel. V prvním roku provozu byl ventilátor používán pro provětrávání (podle projektu), ale stálo to 1 milion Kč/měsíc za elektřinu a ŘSD měřením zjistilo, že stačí komínový efekt, bez spuštěného ventilátoru. Navíc okolní obyvatelé si stěžovali na hluk. Pak jsme vystoupili na povrch a přes vedlejší nouzové schodiště jsme sestoupili do -5 patra. Tím jsme se dostali na strop tunelu. Na obrázku vidíte klapku. Zvláštností Kralovopolského tunelu je, že v jeho stropě je prostor na odvětrávání. V případě požáru se otevře klapka nad požárem a zplodiny se dostanou ven speciálním prostorem, dále přes ventilátor a komín. Následně jsme sestoupili do -7 patra, které je na úrovni silnice a byla možnost nahlédnou do provozu. Po exkurzi technologické části jsme se přesunuli na záložní velín, kde jsme měli možnost seznámit se s řízením tunelu a organizací dopravy, větrání, osvětlení, požárních senzorů... Hlavní velín je na BKOM a je odsud řízená veškerá brněnská doprava. Bylo toho opravdu hodně.

Věci které mě obecně zaujali:
- Ventilátory jsou 4 a každý má výkon 500 kW. Maji 990 otáček/min a jsou na 400 V. Pokud jste elektrikáři, tak jste si asi dopočítali proud 1250 A (415 A jedním kabelem). Přívodní kabely byli opravdu velké.
- V případě, že do tunelu vjíždí nákladní vozidlo, které překračuje maximální povolenou výšku, tunel se do 2 sekund automaticky uzavře. Falešný poplach způsobují kamiony s vlající plachtou, která přeruší laserový paprsek. Zvířata paprsek nenarušují, protože musí byt v době měření sepnuta smyčka ve vozovce.
- V tunelu se často stávají drobné nehody, při kterých dochází k poškození vybavení tunelu. Protože je tunel vybaven 127 kamerami s vysokým rozlišením, správce opravdu nedoporučuje z místa nehody odjet, co se prý stává docela často. Všechny záznamy se ukládají cca 1 měsíc.
- V současné chvíli se tunel provětrává pouze přirozeně komínovým efektem. 4 ventilátory jsou připraveny v pohotovosti pro případ požáru. Zkušebně se spouštějí jednou týdně.
- Vše se řídí vzdáleně z BKOM. Jakákoliv porucha musí být dispečerem zaevidována a zařazena do jedné ze tří kategorií. Porucha kategorie A musí být odstraněna do 7 dnů, kategorie B do 48 hodin a kategorie C do 2 hodin. Pokud se závada neodstraní do termínu, musí se tunel uzavřít.
- Hydranty pro hasiče mají vyhřívání, aby voda nezamrzla. Aktivuje se v případě, že teplota vody klesne pod 5 °C.
- Součástí systému je sada čerpadel na odčerpávání spodní vody. Vždy jsou v páru 2 ks, které se spouštějí na střídačku.
- Zajímavá byla i technologie čištění vozovky, kdy se pravidelně zdrsní povrch, aby tolik neklouzal. Technologie se jmenuje Brokování a používá se pokud nestačí klasické čištění vodním paprskem.
- V tunelu se měří rychlost. Rekord je 215 km/h. Pokuty se zatím neposílají.
- Zvýšení rychlosti z 60 km/h na 80 km/h se realizovat nebude. Tunel jako takový by to zvládl, ale před a za tunelem nejsou dostatečně dlouhé připojovací pruhy + problémy s hlukem na výjezdech.
- Vše je řízeno počítačem. Pokud operátor zadá nějaký scénář, tak se provede postupně na všech značkách, kde to je potřeba. Proměnné značky potom vrátí i stav, že je vše provedeno správně. Operátor má možnost napsat vlastní text na textové tabule, nebo upravit konkrétní značku, ale to se nedělá.

Po exkurzi byla možnost pokládat otázky. Pracovník ŘSD o Žabovřeské moc nevěděl, nicméně potvrdil, že teď se řeší hlavně stavební povolení na 2. etapu. Samotný "tunel" na Žabovřeské nebude mít odvětrávání, ale pouze řízení dopravy (podobně jako Hlinky). V případě nehody, nebo poruchy tramvaje, bude mít řízení možnost zastavit provoz aut. 

Padla otázka, proč se opravuje Husovický tunel. Zde zazněla informace, že tunel je na hraně své životnosti a pokud by se oprava oddálila, tak při auditu by mohl být uzavřen "ze dne na den". Jeho stav je na stupni 6. Pokud se tunel dostane na stupeň 7, musí být uzavřen. Jinak Husovický tunel bude první tunel v ČR, kde bude LED osvětlení. Objízdné trasy jsou prý velký problém. Někdo chce co nejvíce pruhů, DPMB chce vyhrazené pruhy pro autobusy a městské části chtějí parkovací místa. ŘSD se k tomu staví tak, že co si domluví městské části a magistrát to jim udělají, ale všechno jim splnit logicky nemůžou. Kdyby ale chtěli, tak umí udělat objízdnou trasu 2+2 ale spíše to nevidí. Během 2 měsíců se vymění komplet technologie, včetně kabeláže, která nyní nesplňuje normy nehořlavosti. 

Poslední diskuze byla kolem "Tomkáče", kdy při výstavbě bude doprava vedena 1+1. Bude potřeba starý most přes Svitavu zbourat a postavit ho znovu. 

Tunel Vinohrady je spíše vzdálená budoucnost. Padají zde částky jako 40 miliard, ale jestli se předraží podobně jako Královopolský, tak spíše 200 miliard. Vše prodražuje hlavně špatné podloží a zástavba nad tunelem. Všechny tunely v Brně, stejně jako v celé ČR, spadají pod ŘSD. Výjimkou je pouze pražský tunel Blanka.

Fotografie, které se mi podařilo dohledat na internetu:

To je asi vše. Pokud bude další termín exkurze tak si určitě zajděte ! Děkuji za super prohlídku.

Video, kde jsou fotky technologii

Zvířata v tunelu: